Skip to main content

Allmänna villkor

Våra allmänna villkor uppdaterades senast den 2:a maj, 2025. 

1 Inledning och definitioner

1.1 I dessa villkor benämns du/ditt företag som Kunden och ROUTINED AB, 559467-7360, Tvistevägen 47, 907 29 Umeå som ROUTINED.

1.2 Tjänsten: ROUTINED har utvecklat en webbaserad tjänst (”Tjänsten”) för hantering av digitala rutiner.

1.3 Kontorstid: 08.00 – 17.00 CET

1.4 Kundens Data: Data eller annan information som finns lagrad i Tjänsten och som Kunden, eller någon på Kundens vägnar, matat in eller hämtat in via Integrationspartner för att användas av Kunden, samt resultatet av Tjänstens bearbetning av Kundens data.

1.5 Statistik: Statistik som av ROUTINED, inom ramen för den till Kunden tillhandahållna Tjänsten, framställs från Kundens Data som behandlas i Tjänsten genom anonymisering och/eller aggregering på ett sådant sätt att varje möjlighet härröra statistik till en fysisk eller juridisk person permanent och irreversibelt omöjliggörs.

1.6 Integrationspartner: Organisation som tillhandahåller Integrationstjänster via ett API som kan användas tillsammans med Tjänsten och med vilken ROUTINED har avtal.

1.7 Integrationstjänst: Tjänster som Integrationspartner tillhandahåller och som kan anslutas och användas i Tjänsten.

2 Beskrivning av Tjänsten

2.1 ROUTINED erbjuder support via e-post och då det är möjligt via telefon på vardagar mellan 09:00-15:00 (stängt för lunch 12:00-13:00).

2.2 Löpande underhåll och uppdateringar utförs av ROUTINED och ingår i avgiften.

3 Parternas åtaganden

3.1 ROUTINED tillhandahåller Kunden Tjänsten i enlighet med dessa allmänna villkor.

3.2 Kunden ansvarar för att den information och data som Kunden matar in i systemet är korrekt, är i överenskommet format och inte innehåller virus eller på annat sätt kan skada Tjänsten eller ROUTINED hård- eller mjukvara.

3.3 Kunden ansvarar för att Kundens Data inte gör intrång i tredje mans rättigheter. Kunden ska hålla ROUTINED skadeslös mot anspråk från tredje man som påstår att Tjänstens hantering av Kundens Data strider mot dennes rättigheter eller lag.

3.4 Kunden ansvarar för att inloggningsuppgifter och koder till Tjänsten förvaras på ett betryggande sätt för att ingen obehörigen kan komma åt dessa. Kunden ska omedelbart skriftligen meddela ROUTINED om Kunden misstänker att obehöriga har eller kan komma att få tillgång till Tjänsten. Kunden ansvarar för missbruk som sker med hjälp av Kundens inloggningsuppgifter.

3.5 ROUTINED ska vidta tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som minst motsvarar vad som skäligen kan förväntas av en leverantör av motsvarande storlek och med beaktande av den typ av information som normalt behandlas inom ramen för Tjänsten.

3.6 Kunden får endast använda Tjänsten och tillhörande programvaror inom ramen för sin egen verksamhet samt i enlighet med vad som ytterligare särskilt överenskommits med ROUTINED. Användning utöver kundens verksamhet ska avtalas skriftligt.

3.7 Kunden är medveten om att Tjänsten, från tid till annan, kan komma att göras otillgänglig med anledning av planerade och oplanerade servicefönster för nödvändig service och underhåll. Servicefönster sker i regel alltid utanför Kontorstid men kan vid speciella behov behöva ske även under Kontorstid. ROUTINED ska vidta skäliga åtgärder för att minimera tiden för servicefönster och de eventuella störningar som detta medför för Kunden.

4 Ersättning

4.1 Debitering av tjänsten sker med faktura, och fakturan ska vara betald senast vid fakturans förfallodatum. Första fakturan utfärdas antingen a) i samband med att avtal påbörjats eller b) efter att kunden har valt att fortsätta använda tjänsten efter en avtalad testperiod. Avgiften för Tjänsten ska erläggas för hela avtalsperioden även om Kunden slutar använda Tjänsten under perioden. Om kunden valt ett pilot-paket ska avgift för hela avtalsperioden erläggas. Det gäller även uppskalnings-paket med vald betalning på årsbasis. Om kunden valt ett uppskalnings-paket med vald betalning på månadsbasis går det att avsluta tjänsten med en månads framförhållning. Avgiften måste då endast erläggas fram till och med innevarande månadsperiod. ROUTINED har rätt till dröjsmålsränta vid försenad betalning enligt Räntelagen.

4.2 Kunden ska erlägga ersättning till ROUTINED enligt prislista på ROUTINED hemsida om inte annat avtalats. ROUTINED förbehåller sig rätten att uppdatera gällande prislista allteftersom tjänsterna utvecklas. ROUTINED har också rätt att justera priset för Tjänsten om antalet användare markant förändras hos Kunden. ROUTINED har även rätt att justera priserna om dessa påverkas av faktorer utanför ROUTINED kontroll som valutakursförändringar, skatter eller myndighetspålagor.

4.3 Arbete som för kundens räkning utförs av ROUTINED utanför den ordinarie ersättningen debiteras Kunden med 1 500 kr exkl. moms per påbörjad timma. ROUTINED informerar alltid kunden innan denna ersättning begärs.

5 Avtalstid

5.1 Villkoren träder i kraft i samband med att nyttjande av tjänsten börjar och löper därefter med en avtalsperiod om tolv (12) månader från att Tjänsten aktiveras. Avtalet förlängs automatiskt i perioder om tolv (12) månader åt gången. Endera part kan säga upp Avtalet med minst tre (3) månaders varsel att upphöra vid utgången av en avtalsperiod.

5.2 Part äger rätt att säga upp detta avtal till omedelbart upphörande om den andra parten i) begår ett väsentligt avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom trettio dagar från anmaning; eller ii) försätts i konkurs, ställer in betalningar eller annars kan antas ha kommit på obestånd.

5.3 Kunden säger upp avtalet genom Tjänsten eller genom epost-meddelande till ROUTINED; ROUTINED genom epost-meddelande till kunden.

6 Vid avtalets upphörande

6.1 Vid avtalets upphörande ska ROUTINED utifrån tillgängliga resurser och i skälig omfattning assistera Kunden vid överföring av Kundens data till Kunden eller till annan leverantör på ett sådant sätt att överföringen sker med så liten störning som möjligt för Kunden. ROUTINED äger rätt till ersättning för det arbete som ROUTINED utför i enlighet med ROUTINED från tid till annan gällande timpriser.

7 Immaterialrätt

7.1 Kunden får härigenom en icke-exklusiv licens att under Avtalets giltighetstid inom ramen för sin verksamhet nyttja Tjänsten samt nya versioner och framtida uppdateringar till dessa.

7.2 ROUTINED äger samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Tjänsten och den programvara som används för Tjänsten samt till Statistik.

7.3 Avtalet innebär inte att någon upphovsrätt eller annan immateriell rättighet övergår mellan Parterna.

7.4 Parterna garanterar att deras åtaganden enligt Avtalet inte gör intrång i eller på annat sätt kränker Tredje mans företagshemlighet, upphovsrätt, patent eller annan immateriell rättighet.

7.5 Inga rättigheter till Kundens Data övergår till ROUTINED genom Avtalet.

8 Kundens data – Rättigheter

8.1 Kunden äger samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Kundens Data.

8.2 Kunden samtycker till att ROUTINED har rätt att, under förutsättning att sekretess bestående mellan parterna upprätthålls och tillämplig dataskyddslagstiftning efterlevs, använda insikter, lärdomar och statistiska resultat som framkommer genom Kundens användning av Tjänsten, inklusive aggregerade och anonymiserade data, för att utveckla, förbättra och marknadsföra sina produkter och tjänster.

8.3 Användningen ska ske på ett sätt som skyddar Kundens integritet och kommersiella intressen, och där personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och ingångna avtal.

9 Kundens data – Import och integration

9.1 När Kunden vill importera data från en Integrationstjänst till Tjänsten, ansvarar Kunden för att ROUTINED har rätt att importera Kundens Data, genom att antingen (A) själv ha ett korrekt avtal tecknat med Integrationspartner eller (B) säkerställa att Kundens kund har ett korrekt tecknat avtal med Integrationspartner.

9.2 Kunden ansvarar för att de data som importeras är kompletta och korrekta.

9.3 ROUTINED ansvarar varken för Integrationspartners eller Integrationstjänster. ROUTINED ansvarar för att det är tekniskt möjligt att importera data från Integrationstjänster till Tjänsten och att data som importeras är korrekt utifrån ROUTINED implementation av integrationen vid varje enskilt tillfälle. Kunden accepterar att ROUTINED inte har någon kontroll över respektive Integrationstjänst och att Integrationspartnern teoretiskt kan förändra eller stänga sina API:er eller av olika anledningar få tekniska problem som påverkar kvalitet eller prestanda för deras Integrationstjänst, i vilket fall ROUTINED inte ska hållas ansvarig.

9.4 Kunden kan när som helst under avtalsperioden påbörja eller avsluta import av data från Integrationspartners genom Tjänsten.

9.5 ROUTINED har rätt att utan varsel (tillfälligt eller permanent) stänga av möjligheterna till import av data från en eller flera Integrationspartners enligt ovan om:

9.5.1 Integationspartnern ändrar sin Integrationstjänst så att det påverkar ROUTINED möjlighet att importera datat eller tillhandahålla Kunden Tjänsten; t.ex. genom strukturella förändringar i hur Integrationstjänsten levereras eller kommersiella förändringar som prisökningar som gör det omöjligt för ROUTINED att fortsätta tillhandahålla Integrationstjänsten

9.5.2 Avtalet mellan Integrationspartner och ROUTINED upphör, eller;

9.5.3 Integrationspartner stänger ROUTINED ute från eller begränsar ROUTINED tillgång till Integrationstjänsten.

10 Sekretess

10.1 Parterna förbinder sig, utan begränsning i tiden, att inte för utomstående avslöja Konfidentiell information om den andra parten som part fått del av genom dessa villkor.

10.2 Det åligger därvid Part att tillse att personer som kan antas komma i kontakt med Konfidentiell Information är bundna att hemlighålla denna i samma utsträckning som följer av detta sekretessåtagande.

10.3 För det fallet att Part får anledning att misstänka att Konfidentiell Information har lämnats ut till någon tredje part åligger det Part att göra sitt bästa för att begränsa skadan därav och omedelbart informera den andre Parten.

10.4 Detta sekretessåtagande gäller dock inte för konfidentiell information som:

10.4.1 är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än genom brott mot detta Avtal;

10.4.2 Part kan visa att denne redan kände till innan den mottogs från den andra Parten;

10.4.3 Part på rättmätigt sätt utan begränsningar i rätten att vidarebefordra erhåller från tredje man utanför detta avtalsförhållande;

10.4.4 Part är skyldig att avslöja på grund av tvingande reglering, domstols dom eller annat behörigt myndighetsbeslut; eller

10.4.5 Part är skyldig att avslöja på grund av tillämpliga börsregler eller någon annan erkänd marknadsplatsregel.

10.5 ROUTINED äger rätt att i samband med marknadsföring av sina produkter eller tjänster ange Kunden som användare av Tjänsten, med hjälp av Kundens namn och logotyp.

11 Force Majeure; ansvarsbegränsning

11.1 Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden enligt dessa villkor av omständighet som part inte kunnat råda över eller förutse såsom arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande etc., ska detta utgöra befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.

11.2 Part har inte rätt till ersättning för indirekta skador, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall, förlust av data, förlust av goodwill etc. såvida inte den andra parten orsakat dessa genom uppsåt eller grov vårdslöshet.

12 Behandling av personuppgifter

12.1 ROUTINED är i vissa fall personuppgiftsansvarig och i andra fall personuppgiftsbiträde för behandlingen av personuppgifter inom ramen för Tjänsten.

12.2 ROUTINED behandling av personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde regleras i mellan parterna tecknat Personuppgiftsbiträdesavtal.

12.3 ROUTINED behandling av personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig beskrivs i vår integritetspolicy. ROUTINED är personuppgiftsansvarig för behandling av bland annat användares inloggningsuppgifter och beteende inom ramen för Tjänsten och för att förbättra och utveckla våra tjänster.

13 Överlåtelse

13.1 Kunden äger inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa villkor till tredje part.

14 Ändringar

14.1 Uppdateringar till dessa villkor publiceras på https://www.routined.se/allmanna-villkor. Information om ändrade allmänna villkor meddelas via e-post minst en månad innan de nya villkoren träder i kraft. De uppdaterade villkoren ersätter dessa villkor.

15 Tvist

15.1 Tvist i anledning av dessa villkor ska slutligt avgöras enligt

Våra allmänna villkor uppdaterades senast den 2:a maj, 2025. 

1 Inledning och definitioner

1.1 I dessa villkor benämns du/ditt företag som Kunden och ROUTINED AB, 559467-7360, Tvistevägen 47, 907 29 Umeå som ROUTINED.

1.2 Tjänsten: ROUTINED har utvecklat en webbaserad tjänst (”Tjänsten”) för hantering av digitala rutiner.

1.3 Kontorstid: 08.00 – 17.00 CET

1.4 Kundens Data: Data eller annan information som finns lagrad i Tjänsten och som Kunden, eller någon på Kundens vägnar, matat in eller hämtat in via Integrationspartner för att användas av Kunden, samt resultatet av Tjänstens bearbetning av Kundens data.

1.5 Statistik: Statistik som av ROUTINED, inom ramen för den till Kunden tillhandahållna Tjänsten, framställs från Kundens Data som behandlas i Tjänsten genom anonymisering och/eller aggregering på ett sådant sätt att varje möjlighet härröra statistik till en fysisk eller juridisk person permanent och irreversibelt omöjliggörs.

1.6 Integrationspartner: Organisation som tillhandahåller Integrationstjänster via ett API som kan användas tillsammans med Tjänsten och med vilken ROUTINED har avtal.

1.7 Integrationstjänst: Tjänster som Integrationspartner tillhandahåller och som kan anslutas och användas i Tjänsten.

2 Beskrivning av Tjänsten

2.1 ROUTINED erbjuder support via e-post och då det är möjligt via telefon på vardagar mellan 09:00-15:00 (stängt för lunch 12:00-13:00).

2.2 Löpande underhåll och uppdateringar utförs av ROUTINED och ingår i avgiften.

3 Parternas åtaganden

3.1 ROUTINED tillhandahåller Kunden Tjänsten i enlighet med dessa allmänna villkor.

3.2 Kunden ansvarar för att den information och data som Kunden matar in i systemet är korrekt, är i överenskommet format och inte innehåller virus eller på annat sätt kan skada Tjänsten eller ROUTINED hård- eller mjukvara.

3.3 Kunden ansvarar för att Kundens Data inte gör intrång i tredje mans rättigheter. Kunden ska hålla ROUTINED skadeslös mot anspråk från tredje man som påstår att Tjänstens hantering av Kundens Data strider mot dennes rättigheter eller lag.

3.4 Kunden ansvarar för att inloggningsuppgifter och koder till Tjänsten förvaras på ett betryggande sätt för att ingen obehörigen kan komma åt dessa. Kunden ska omedelbart skriftligen meddela ROUTINED om Kunden misstänker att obehöriga har eller kan komma att få tillgång till Tjänsten. Kunden ansvarar för missbruk som sker med hjälp av Kundens inloggningsuppgifter.

3.5 ROUTINED ska vidta tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som minst motsvarar vad som skäligen kan förväntas av en leverantör av motsvarande storlek och med beaktande av den typ av information som normalt behandlas inom ramen för Tjänsten.

3.6 Kunden får endast använda Tjänsten och tillhörande programvaror inom ramen för sin egen verksamhet samt i enlighet med vad som ytterligare särskilt överenskommits med ROUTINED. Användning utöver kundens verksamhet ska avtalas skriftligt.

3.7 Kunden är medveten om att Tjänsten, från tid till annan, kan komma att göras otillgänglig med anledning av planerade och oplanerade servicefönster för nödvändig service och underhåll. Servicefönster sker i regel alltid utanför Kontorstid men kan vid speciella behov behöva ske även under Kontorstid. ROUTINED ska vidta skäliga åtgärder för att minimera tiden för servicefönster och de eventuella störningar som detta medför för Kunden.

4 Ersättning

4.1 Debitering av tjänsten sker med faktura, och fakturan ska vara betald senast vid fakturans förfallodatum. Första fakturan utfärdas antingen a) i samband med att avtal påbörjats eller b) efter att kunden har valt att fortsätta använda tjänsten efter en avtalad testperiod. Avgiften för Tjänsten ska erläggas för hela avtalsperioden även om Kunden slutar använda Tjänsten under perioden. Om kunden valt ett pilot-paket ska avgift för hela avtalsperioden erläggas. Det gäller även uppskalnings-paket med vald betalning på årsbasis. Om kunden valt ett uppskalnings-paket med vald betalning på månadsbasis går det att avsluta tjänsten med en månads framförhållning. Avgiften måste då endast erläggas fram till och med innevarande månadsperiod. ROUTINED har rätt till dröjsmålsränta vid försenad betalning enligt Räntelagen.

4.2 Kunden ska erlägga ersättning till ROUTINED enligt prislista på ROUTINED hemsida om inte annat avtalats. ROUTINED förbehåller sig rätten att uppdatera gällande prislista allteftersom tjänsterna utvecklas. ROUTINED har också rätt att justera priset för Tjänsten om antalet användare markant förändras hos Kunden. ROUTINED har även rätt att justera priserna om dessa påverkas av faktorer utanför ROUTINED kontroll som valutakursförändringar, skatter eller myndighetspålagor.

4.3 Arbete som för kundens räkning utförs av ROUTINED utanför den ordinarie ersättningen debiteras Kunden med 1 500 kr exkl. moms per påbörjad timma. ROUTINED informerar alltid kunden innan denna ersättning begärs.

5 Avtalstid

5.1 Villkoren träder i kraft i samband med att nyttjande av tjänsten börjar och löper därefter med en avtalsperiod om tolv (12) månader från att Tjänsten aktiveras. Avtalet förlängs automatiskt i perioder om tolv (12) månader åt gången. Endera part kan säga upp Avtalet med minst tre (3) månaders varsel att upphöra vid utgången av en avtalsperiod.

5.2 Part äger rätt att säga upp detta avtal till omedelbart upphörande om den andra parten i) begår ett väsentligt avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom trettio dagar från anmaning; eller ii) försätts i konkurs, ställer in betalningar eller annars kan antas ha kommit på obestånd.

5.3 Kunden säger upp avtalet genom Tjänsten eller genom epost-meddelande till ROUTINED; ROUTINED genom epost-meddelande till kunden.

6 Vid avtalets upphörande

6.1 Vid avtalets upphörande ska ROUTINED utifrån tillgängliga resurser och i skälig omfattning assistera Kunden vid överföring av Kundens data till Kunden eller till annan leverantör på ett sådant sätt att överföringen sker med så liten störning som möjligt för Kunden. ROUTINED äger rätt till ersättning för det arbete som ROUTINED utför i enlighet med ROUTINED från tid till annan gällande timpriser.

7 Immaterialrätt

7.1 Kunden får härigenom en icke-exklusiv licens att under Avtalets giltighetstid inom ramen för sin verksamhet nyttja Tjänsten samt nya versioner och framtida uppdateringar till dessa.

7.2 ROUTINED äger samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Tjänsten och den programvara som används för Tjänsten samt till Statistik.

7.3 Avtalet innebär inte att någon upphovsrätt eller annan immateriell rättighet övergår mellan Parterna.

7.4 Parterna garanterar att deras åtaganden enligt Avtalet inte gör intrång i eller på annat sätt kränker Tredje mans företagshemlighet, upphovsrätt, patent eller annan immateriell rättighet.

7.5 Inga rättigheter till Kundens Data övergår till ROUTINED genom Avtalet.

8 Kundens data – Rättigheter

8.1 Kunden äger samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Kundens Data.

8.2 Kunden samtycker till att ROUTINED har rätt att, under förutsättning att sekretess bestående mellan parterna upprätthålls och tillämplig dataskyddslagstiftning efterlevs, använda insikter, lärdomar och statistiska resultat som framkommer genom Kundens användning av Tjänsten, inklusive aggregerade och anonymiserade data, för att utveckla, förbättra och marknadsföra sina produkter och tjänster.

8.3 Användningen ska ske på ett sätt som skyddar Kundens integritet och kommersiella intressen, och där personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och ingångna avtal.

9 Kundens data – Import och integration

9.1 När Kunden vill importera data från en Integrationstjänst till Tjänsten, ansvarar Kunden för att ROUTINED har rätt att importera Kundens Data, genom att antingen (A) själv ha ett korrekt avtal tecknat med Integrationspartner eller (B) säkerställa att Kundens kund har ett korrekt tecknat avtal med Integrationspartner.

9.2 Kunden ansvarar för att de data som importeras är kompletta och korrekta.

9.3 ROUTINED ansvarar varken för Integrationspartners eller Integrationstjänster. ROUTINED ansvarar för att det är tekniskt möjligt att importera data från Integrationstjänster till Tjänsten och att data som importeras är korrekt utifrån ROUTINED implementation av integrationen vid varje enskilt tillfälle. Kunden accepterar att ROUTINED inte har någon kontroll över respektive Integrationstjänst och att Integrationspartnern teoretiskt kan förändra eller stänga sina API:er eller av olika anledningar få tekniska problem som påverkar kvalitet eller prestanda för deras Integrationstjänst, i vilket fall ROUTINED inte ska hållas ansvarig.

9.4 Kunden kan när som helst under avtalsperioden påbörja eller avsluta import av data från Integrationspartners genom Tjänsten.

9.5 ROUTINED har rätt att utan varsel (tillfälligt eller permanent) stänga av möjligheterna till import av data från en eller flera Integrationspartners enligt ovan om:

9.5.1 Integationspartnern ändrar sin Integrationstjänst så att det påverkar ROUTINED möjlighet att importera datat eller tillhandahålla Kunden Tjänsten; t.ex. genom strukturella förändringar i hur Integrationstjänsten levereras eller kommersiella förändringar som prisökningar som gör det omöjligt för ROUTINED att fortsätta tillhandahålla Integrationstjänsten

9.5.2 Avtalet mellan Integrationspartner och ROUTINED upphör, eller;

9.5.3 Integrationspartner stänger ROUTINED ute från eller begränsar ROUTINED tillgång till Integrationstjänsten.

10 Sekretess

10.1 Parterna förbinder sig, utan begränsning i tiden, att inte för utomstående avslöja Konfidentiell information om den andra parten som part fått del av genom dessa villkor.

10.2 Det åligger därvid Part att tillse att personer som kan antas komma i kontakt med Konfidentiell Information är bundna att hemlighålla denna i samma utsträckning som följer av detta sekretessåtagande.

10.3 För det fallet att Part får anledning att misstänka att Konfidentiell Information har lämnats ut till någon tredje part åligger det Part att göra sitt bästa för att begränsa skadan därav och omedelbart informera den andre Parten.

10.4 Detta sekretessåtagande gäller dock inte för konfidentiell information som:

10.4.1 är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än genom brott mot detta Avtal;

10.4.2 Part kan visa att denne redan kände till innan den mottogs från den andra Parten;

10.4.3 Part på rättmätigt sätt utan begränsningar i rätten att vidarebefordra erhåller från tredje man utanför detta avtalsförhållande;

10.4.4 Part är skyldig att avslöja på grund av tvingande reglering, domstols dom eller annat behörigt myndighetsbeslut; eller

10.4.5 Part är skyldig att avslöja på grund av tillämpliga börsregler eller någon annan erkänd marknadsplatsregel.

10.5 ROUTINED äger rätt att i samband med marknadsföring av sina produkter eller tjänster ange Kunden som användare av Tjänsten, med hjälp av Kundens namn och logotyp.

11 Force Majeure; ansvarsbegränsning

11.1 Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden enligt dessa villkor av omständighet som part inte kunnat råda över eller förutse såsom arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande etc., ska detta utgöra befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.

11.2 Part har inte rätt till ersättning för indirekta skador, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall, förlust av data, förlust av goodwill etc. såvida inte den andra parten orsakat dessa genom uppsåt eller grov vårdslöshet.

12 Behandling av personuppgifter

12.1 ROUTINED är i vissa fall personuppgiftsansvarig och i andra fall personuppgiftsbiträde för behandlingen av personuppgifter inom ramen för Tjänsten.

12.2 ROUTINED behandling av personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde regleras i mellan parterna tecknat Personuppgiftsbiträdesavtal.

12.3 ROUTINED behandling av personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig beskrivs i vår integritetspolicy. ROUTINED är personuppgiftsansvarig för behandling av bland annat användares inloggningsuppgifter och beteende inom ramen för Tjänsten och för att förbättra och utveckla våra tjänster.

13 Överlåtelse

13.1 Kunden äger inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa villkor till tredje part.

14 Ändringar

14.1 Uppdateringar till dessa villkor publiceras på https://www.routined.se/allmanna-villkor. Information om ändrade allmänna villkor meddelas minst en månad innan de nya villkoren träder i kraft. De uppdaterade villkoren ersätter dessa villkor.

15 Tvist

15.1 Tvist i anledning av dessa villkor ska slutligt avgöras enligt svensk rätt av allmän domstol med första instans i Umeås tingsrätt.